کاوشگر

کاوشگر

کاوشگر

کاوشگر

بلوک اتوکلاو شده چیست

بلوک اتوکلاو شده هبلکس در واقع از عبارت Autoclaved Aerated Concrete می‌آید و به نوعی از بتن سبک گفته میشود که در زمان تولید در دستگاهی به نام اتوکلاو قرار میگیرد. این نوع بلوک را با نام هایی همچون بلوک هبلکس، سیپورکس یا بلوک aac و یا بلوک سبک که این اسامی نیز مرتبط با اتوکلاو شدن بلوک میباشد، در بازار و صنعت ساخت و ساز میشناسند.

همانطور که میدانید این بلوک مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار دارد. اما مقاومت در برابر فشار تنها مزیت آن نیست و از مزیت‌های دیگر آن میتوان به این نکته اشاره کرد که بلوک اتوکلاو شده نوعی عایق فوق العاده در مقابل صوت و حرارت است.

بلوک اتوکلاو شده یا همان بتن هوا دهی در اصل از سنگ دانه های ریز، سیمان، و ماده انبساطی ساخته میشود که وجود گاز در آن باعث میشود این مخلوط مانند خمیر نان یا یک کیک پف کرده و حجم بگیرد. در واقع بلوک اتوکلاو شده حاوی ۸۰ درصد هوا است. در کارخانه، این مخلوط بتنی را در قالب هایی دقیق با اندازه و ابعاد یکسان ریخته و به آن اجازه میدهند تا فرم نهایی خود را بدست آورد. بلوک اتوکلاو شده از نظر ماهیت یک فرآورده بتنی است که از پخت مخلوط سیمان‌، سیلیس یا ماسه سیلیسی ، آهک، پودر آلومینیم و آب در فشار و دمای بالا حاصل می‌شود.

به جرات میتوان گفت که بهترین و سرسخت ترین رقیب بلوک بتنی، بلوک هوادار شده یا همان بلوک گازی در ساخت و ساز است. در سال‌های گذشته شاهد این مسئله بوده‌ایم که استفاده از بلوک اتوکلاو شده نه تنها در ساختمان‌های خاص و بزرگ رایج شده، بلکه برای ساخت خانه‌های و آپارتمان‌های شخصی نیز از این بلوک استفاده میشود.