کاوشگر

کاوشگر

کاوشگر

کاوشگر

هبلکس رضوی چیست...؟

هبلکس رضوی چیست؟

هبلکس رضوی نوعی بلوک یا بتن سبک است که با فرمولی بسیار ساده ساخته میشود و میتواند در اندازه‌های متفاوت برای مصارف ساختمانی متفاوت استفاده شود. کارخانجات مورد تایید و معتبر، این محصول را از موادی همچون ماسه، سیمان، آهک، گچ و پودر آلمینویم و موادی دیگر برای هوادهی میسازند. از جمله ویژگی های بارز بلوک هبلکس رضوی نسبت به ساختمان های سنتی با آجرهای نسوز قدیمی این است که هبلکس بسیار مقاوم و آکوستیک بوده و نوعی عایق حرارتی محسوب میشود و به همین خاطر دیگر نیازی به نصب و استفاده از عایق‌های دیگر در دیوارها نیست. همچنین بدلیل وزن سبک، نوع و اندازه‌ای که دارد میتواند به راحتی و در کمترین زمان و با کمترین هزینه ممکن نصب و راه اندازی شود. در اصل نوعی ماده‌ی ساختمانی همه کاره است که میتواند کاربردهای بسیار زیادی در ساخت و ساز داشته باشد و میتوان به عنوان دیوارهای داخلی و خارجی خانه‌ها گرفته تا آپارتمان‌ها و ساختمان های تجاری و سازه‌های شهری استفاده کرد.

از تاریخچه هبلکس چه میدانید؟

تاریخچه استفاده از بلوک اتوکلاو شده باز میگردد به چیزی بیش از ۷۰ سال پیش. شاید هنوز خیلی از مصرف کنندگان بلوک سبک ندانند که برای اولین بار در اسکاندیناوی تولید و در ساخت و ساز از آن استفاده شد. البته شایان ذکر است که اینک به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد. اما آیا میدانید تاریخچه این بلوک چیست و چرا این محصول شگفت انگیز به هبلکس شهرت یافت؟

جالب است بدانید که این محصول استثنایی به طرز شگفت‌انگیزی سبک و به علت مواد تشکیل دهنده‌ی آن با محیط زیست سازگاری بسیار بالایی دارد. بلوک AAC در اواسط دهه ۱۹۲۰ توسط معمار و مخترع سوئدی دکتر جان اکسل اریکسون Johan Axel Eriksson به تکامل رسید و به دلیل خاصیت عایق بندی مناسب و راحتی در نصب ، به سرعت در سراسر اروپا به محبوبیت بالایی دست یافت. اما واقعیت این است که چند دهه بعد پتانسیل شگفت‌انگیر و نهفته هبلکس به منصه ظهور رسید…

در سال ۱۹۴۵ ، یکی مهندس ساختمان به نام ژوزف هبل نوعی فرآیند ساخت ایجاد کرد که در آن پانل های پیش ساخته AAC با فولاد تقویت میشدند که البته مقاومت و درصد اطمینان از سازه را دو چندان میکرد. دقیقا اینجا بود که آقای ژوزف هبل اقدام به ثبت اختراع این محصول به نام خود یعنی هبل کرد.

البته باید اعتراف کرد که این مهندس خوش فکر توانسته بود فرآیند تولید بلوک نسبت به روش سنتی را به مراتب سریعتر کند. همین امر توانسته بود در بازسازی سریع شهرهای آسیب دیده آلمان در نتیجه جنگ جهانی دوم بسیار مفید واقع شود. با همین موفقیت محلی که از آن خود کرده بود، به زودی گسترش و شهرت جهانی نیز حاصل شد، زیرا آقای هبل اقدام به تاسیس کارخانه های بلوک سازی در خاورمیانه ، آسیا و اروپای بزرگ کرده بود. جالب است که چیزی از اعتبار و شهرت هبل در گذر زمان کاسته نشد و با ورود افراد جدید به این حوزه از صنعت و تکامل بیشتر بلوک همچنان آن را هبل یا هبلکس میخوانیم.