کاوشگر

کاوشگر

کاوشگر

کاوشگر

از خودروهای اولیه تا ابرشرکت های صنعت خودروسازی ایران

صنعت خودروسازی شامل تمامی بخش‌های طراحی قطعه، توسعه، تولید، بازار و فروش خودرو و لوازم یدکی خودرو است. مجموعه شرکت‌ها و کارخانجاتی که در طراحی، ساخت، بازاریابی و فروش خودرو و قطعات یدکی خودرو دخیل هستند، عملا بخشی از این صنعت عظیم و پولساز به شمار می‌آیند. جالب است در سال ۲۰۰۸، بیش از ۷۰ میلیون وسیله نقلیه موتوری که شامل خودروهای معمولی و خودروهای تجاری می‌شود در سراسر جهان تولید شده است.

از خودروهای اولیه بیشتر بدانید

خودروهای اولیه چراغ های نفتی داشتند که رانندگی در شیب را سخت و خطرناک میکردند؛ سرعت متوسطشان ۲۰ کیلومتر بر ساعت بود و جالب تر اینکه ترمز های مورد اعتمادی هم نداشتند و تصادف های وحشتناکی به وجود میاوردند. با آنها فقط به سمت جلو رانندگی کردن ممکن بود. قبل از جنگ جهانی اول خودروها هندلی بودند و آنها را با هندل روشن میکردند اما بعد از جنگ جهانی اول خودروها تقریبا شکل امروزی را به خود گرفتند که خودروهای متنوع فرانسوی با موتور های دایلمر تولید میشدند.

الدزمبیل با نام انگلیسی Oldsmobile اولین خودرویی بود که تعداد زیادی از آن تولید شد و هم همه‌ی خاصی در میان مردم به پا کرد. این شرکت متعلق به جنرال موتورز بود و در کشورهای آمریکای شمالی عرضه می‌شد. الدزمبیل توانست توجه عموم مردم را به خود جلب کند. نکته‌ی جالب تر اینکه اولین مسابقات اتومبیلرانی فرانسه در سال ۱۸۹۴ نیز با حضور الدزمبیل برگزار شد.

کرمان موتور غول قدرتمند ایرانی

گروه صنعتی کرمان خودرو یک شرکت خودروسازی بزرگ و وارد کننده‌ای بزرگ در ایرانی است که در دی ماه ۱۳۶۹ با نام صنایع خودروسازی کرمان برای واردات مدل‌های مختلف خودروهای دوو از کشور کره جنوبی تأسیس شد. از سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را در زمینه ساخت و مونتاژ خودرو آغاز کرد. جالب است بدانید که شرکت کرمان خودرو به همراه هواپیمایی ماهان زیر نظر موسسه خیریه مولی الموحدین قرار دارند.

کرمان خودرو در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۱ با واردات و مونتاژ خودروهای شرکت کره‌ای دوو به سود کلانی رسید، اما در سال ۱۳۸۱ پس از خرید دوو توسط شرکت آمریکایی جنرال موتورز و قطع همکاری «جنرال موتورز دوو» با کرمان خودرو به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این شرکت با ایجاد سه شرکت دیگر راین خودرو، بم خودرو و مدیران خودرو، در پی مونتاژ و واردات خودروهای شرکت آلمانی فولکس واگن، شرکت کره‌ای هیوندای و خودروهای ارزان قیمت چینی شرکت لیفان برآمد. بحران‌های مالی کرمان خودرو همانند دیگر شرکت‌های خودروسازی ایرانی موجب شد تا در ۱۳۸۳ مبلغ ۹۲٫۰۶ میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی به این شرکت پرداخت شود. حدود نیمی از سهام شرکت کرمان خودرو متعلق به مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین و نیمی دیگر متعلق به سازمان عمران کرمان است و چهار درصد سهام این شرکت از بدو تأسیس به گروهی از مدیران فنی تعلق داشته است.

اجازه دهید کمی به مدیران خودرو بپردازیم:

شرکت صنایع خودروسازی مدیران، که با نام تجاری مدیران خودرو نیز شناخته می‌شود، یک شرکت مونتاژ خودروی ایرانی است، که از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در شهر بم آغاز کرد. این شرکت، مونتاژ کننده برخی از محصولات شرکت چینی چری اتومبیل می‌باشد که در دو گروه MVM و CHERY در بازار ایران عرضه می‌گردد. از اولین محصولاتی که مدیران خودرو به بازار ایران وارد کرد میتوان به ام وی ام ۱۱۰ یا همان Chery QQ3 اشاره کرد که الحق والانصاف خودرویی با کیفیت اما شهری محسوب میشود.

ام وی ام ۱۱۰ با نام اصلی چری کیوکیو - Chery QQ

چری کیوکیو یک خودروی شهری است که در سال ۲۰۰۳ توسط غول قدرتمند خودروسازی در کشور چین یعنی شرکت چری اتومبیل ساخته شد. در سال ۲۰۰۶ شرکت چری اقدام به راه اندازی خط تولیدی با برند کیوکیو کرد، که شامل مدل اصلی و اولیه این خودرو به همراه مدلی دیگر با نام کیوکیو ۶ بود، که در سپتامبر ۲۰۰۶ طراحی شده بود. همچنین بعد از گذشت ۳ سال یعنی در سال ۲۰۰۹ مدل دیگری با نام QQme که یک خودروی هاچ بک سه درب بود را به این خط تولید اضافه کرد. در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه بین المللی اتومبیل واقع در گوانگژو چین اقدام به رونمایی از کیوکیو ۳ اسپورت کرد. چری کیوکیو ۳ با نام انگلیسی Chery QQ3 خودرویی کوچک اما کاملا کاربردیست که در ایران آن را با نام ام‌وی‌ام ۱۱۰ (یا MVM11۰) میشناسند. این خودروی شیک و لاکچری اما کوچک توسط شرکت خودروسازی مدیران خودرو و طبق توافقی که با شرکت خودروسازی چری اتومبیل انجام شده در ایران تولید و به بازار عرضه میشود. علاوه بر تولید این خودرو اقدام به تولید، واردات و عرضه مستقیم لوازم یدکی ام وی ام ۱۱۰ در نمایندگی‌های خود در سراسر ایران نیز میکند.

ام وی ام ۳۱۵ با نام اصلی Chery 13A

این خودروی کامپکت تقریبا کوچک از آنجاییکه در ایران توسط شرکت مدیران خودرو به بازار عرضه شده است آن را با نام MVM 315 میشناسند اما نام اصلی آن Chery A13 است که عملا ورژن و نسخه بعدی چری کویین با نام Chery A15 است. ام وی ام ۳۱۵ اولین بار در نمایشگاه بین المللی بیژینگ در سال ۲۰۰۸ رونمایی و معرفی شد. سپس در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه بین المللی گوانگژو از نسخه کامل‌تر با آپشن‌های بیشتر رونمایی شد. این خودروی شیک توسط یک خودروساز اوکراینی به نام Zaz Forza از سال ۲۰۱۱ در حال تولید و عرضه به بازار اوکراین است. همچنین این خودروساز اوکراینی توانسته برخی از محصولات تولید و مونتاژ شده خود را به بازار روسیه نیز صادر کند. ام وی ام ۳۱۵ از سال ۱۳۹۱ توسط شرکت مدیران خودرو در ایران مونتاژ می‌شود. موتور این خودرو یک موتور ۱۶ سوپاپ ۱۵۰۰ سی سی با ۱۰۷ اسب بخار قدرت و مصرف سوخت ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. ارائه‌ی لوازم یدکی ام وی ام ۳۱۵ نیز از دیگر خدمات شرکت مدیران خودرو است که توانسته در سال‌های گذشته علارغم قیمت مناسب، تضمین کیفیت و اصالت کالا را نیز برای مشتریان خود فراهم آورد.

با چری آریزو ۵ بیشتر آشنا شوید:

چری آریزو ۵ یا به انگلیسی Chery Arrizo 5 یک خودروی کامپکت سدان است که توسط شرک خودرو سازی چری اتومبیل تولید شده است. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی خودروی پکن سال ۲۰۱۴ معرفی شد. البته نسخه‌ای که در این نمایشگاه معرفی شد نسخه مفهومی یا کانسپت این خودرو بود و مدل تولید انبوه در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۵ معرفی شد. قیمت آن برای مدل معمولی از ۶۳٬۹۰۰ یوآن تا ۸۲٬۹۰۰ یوآن اعلام شده است. آریزو ۵ اسپرت نسخه ای از آریزو ۵ است که مجهز به موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ با ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور است که یک گیربکس ۵ سرعته و یک کیت بدنه اسپرت که با مدل اصلی در بخشهای سپر عقب، دامنه‌های جانبی، آلیاژهای جدید آئودی، کالیبرهای ترمز و باله عقب و البته نمای داخلی است. این خودرو در سال ۱۳۹۶ در ایران معرفی شد. در مدل اتوماتیک دارای گیربکس ۷ سرعته از نوع سی وی تی CVT است. از دیگر امکانات مدل توربوی این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سیستم کمکی ترمز EBA
  2. سیستم ضد لغزش TCS
  3. سیستم پایداری الکترونیکی ESP
  4. سیستم کمک در سربالایی HHC
  5. سیستم نمایش میزان فشار باد لاستیک‌هاTPMS
  6. سیستم رانندگی اقتصادی ECO
  7. غربیلک فرمان و صندلی‌ها با روکش چرمی
  8. سیستم کمکی پارک
  9. ۶ عدد کیسه هوا
  10. رینگ ۱۷ اینچی اسپرت آلومینیومی
  11. دارای استارت دکمه ای Key less Start

غول عظیم خودرو سازی و مونتاژ در ایران چه خدماتی ارائه میدهد؟

همانطور که گفته شد: شرکت صنایع خودروسازی مدیران MVM  با نام تجاری مدیران خودرو با هدف تولید، واردات و صادرات انواع خودروهای سبک و سنگین و همچنین تحقیق و توسعه در زمینه خودرو و صنعت خودروسازی در سال ۱۳۸۱ در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم راه اندازی شد. شرکت مدیران خودرو که بصورت شرکت مشترک با شرکت چری چین اداره می شود، تحت حمایت های آن شرکت به یک خودروساز قدرتمند تبدیل شده است و به موفقیت های چشمگیری دست یافته است. محل کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم و در زمینی به وسعت ۵۰۰ هزار متر مربع می باشد و در حال حاضر بیش از 4500 نیرو در این مجموعه مشغول به کار هستند. تولید و واردات قطعات یدکی چینی بویژه محصولات شرکت چری که خودروهایی از قبیل ام وی ام، آریزو، تیگو و … می‌باشد، بخشی از فعالیت‌های مدیران خودرو است.

لوازم یدکی شرکتی مدیران خودرو

نمایندگی مجاز فروش لوازم یدکی شرکتی مدیران خودرو عاملیت ۵۰۷۲ سعید حسن پور، اولین فروشگاه مجاز لوازم یدکی چری، ام وی ام و لوازم یدکی آریزو در شمال کشور و شهر بابل است. جالب است بدانید که شرکت فروش و خدمات پس از فروش مدیران خودرو (سهامی خاص) درسال 1383، بمنظور ارائه خدمات پس از فروش خودروهای تولیدی، تاسیس و با انجام اقدامات زیربنایی زمینه ارائه خدمات پس از فروش مناسب را در راستای چشم انداز و ماموریت های خود با محوریت خلق ارزش های برتر برای گروه مشتریان فراهم نموده است. در حال حاضر این شرکت از طریق اعمال مدیریت در تامین قطعات یدکی اصلی و تاکید بر آموزش کارکنان و توسعه شبکه فراگیر نمایندگی های مجاز و ایجاد زیرساختهای لازم بمنظور ارتقاء کیفیت و بهبود مستمر در ارائه خدمات خودرویی، در راستای افزایش رضایت مشتریان گام برمیدارد.

از خانه های کاه گلی تا معماری هوشمند ایرانی با تکنولوژی مدرن

از خانه های کاه گلی تا معماری هوشمند ایرانی با تکنولوژی مدرن

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که گهگاه برای تفریح و خروج از حال و هوای شلوغ شهری به دامن طبیعت یا روستایی دنج رفته باشید، از شهری پر ترافیک با خیابان های عریض و طویلش که حضور ماشین ها در آن بیداد میکنند گذر کرده باشید و به سراغ منطقه‌ای خوش آب و هوا آن سوی دیوارهای شهر خود رفته باشید.

تفریح و فاصله گرفتن از فضای شهری، از ساختمان های بلند و امکانات مدرن برای شما فرصتی ایجاد میکند که علارغم نفس کشیدن در طبیعت بکر خداوند بتوانید سیر صعودی پیشرفت از گذشته تا سال ۱۴۰۰ خورشیدی قمری را درک کنید. حتما این فرصت بوجود آمده شما را از سبک و سیاق معماری خانه ها و اماکن در روستاها مطلع کرده است.

همانطور که میدانید در گذشته بیشترین و بهترین مصالح ساختمانی موجود برای ساختن یک خانه یا یک سرپناه چیزی غیر از سنگ و گِل و چوب های بدقواره و ناهمگون وجود نداشت. البته از حق نگذریم معماری ایرانی از هزاران سال پیش بسیار زیبا و خارق العاده بوده است، اما در حال حاضر روی سخن با خانه‌هایی است که عوام و مردم عادی کشور با دست خالی و بدون هیچ امکاناتی میتوانستند برای خود بسازند. کافیست چند روزی در این روستای زیبا زندگی کنید تا متوجه برتری های زندگی در خانه های مدرن شهری نیز بشوید. درست است که فضای یک روستای بکر عاری از هرگونه شلوغی و ترافیک است اما باید اعتراف کرد که راحتی و آسایش زندگی در شهر را ندارد.

با زندگی در روستا متوجه نیاز بیشتر به وجود سرمایش، گرمایش، نور و روشنایی، ابعاد درست و صحیح اتاق‌ها، آشپزخانه و پذیرایی خواهید شد. وجود دیوارهای قطور کاه گلی، سقف های بسیار بلند یا بسیار کوتاه که هیچگونه هماهنگی با یکدیگر ندارند، شاید عدم وجود یک حمام مناسب با آب گرم و کافی، نبودن یک سرویس بهداشتی در قسمت منزل شاید بخشی از امکانات ظاهری باشد که در روستا و در نگاه اول به چشم هر کسی میخورد. اما باطن واقعی داستان چیز دیگری است. امروزه برای ساخت یک خانه مجهز یا یک ساختمان بلند که عملا پروژه ای عظیم محسوب میشود مراحل و فرآیندی بسیار گسترده و وسیع انجام میشود.

ابتدایی‌ترین کاری که در فرآیند ساخت یک ساختمان وجود دارد طراحی نقشه یا پلان ساختمان است. در نقشه‌ای که به کارفرما یا مدیر پروژه ارائه میشود ابعاد قسمت های مختلف داخلی و خارجی اعم از درب ورودی و حیاط و پارکینگ ساختمان گرفته تا اتاق خواب، سرویس بهداشتی و حمام، پذیرایی و آشپزخانه هر واحد به درستی و با دقت سانتی متری به تصویر کشیده شده است.


- در ادامه تصمیم داریم به چند بخش اصلی ساختمان مانند انواع اسکلت، دیوارها و سقف ها اشاره‌ی کوچکی داشته باشیم. تا انتها با ما همراه باشید:


انواع سازه ها و اسکلت بندی های موجود در صنعت ساختمان

توجوه داشته باشید که هر بنایی اعم از قدیمی یا جدید دارای نوعی اسکلت بندی مشخص و معینی است که با توجه به بودجه مالی و موقعیت مکانی آن ساختمان در نظر گرفته و ساخته میشود. اسکلت بندی ساختمان از ابتدایی ترین مراحل ساخت و در اصل پایه و اساس ساختمان است. اگر ساختمان‌ها بر اساس نوع مصالح ساختمانی به کار رفته در آن‌ها دسته‌بندی شوند، دارای انواع مختلفی مانند اسکلت بتنی، اسکلت فلزی و اسکلت چوبی هستند. همانطور که پیشتر گفته شد اسکلت چوبی در گذشته های دور استفاده میشده است. اسکلت بندی ساختمان در اصل تعیین کننده ساختار اصلی و استحکام سازه است. از میان سه نوع اسکلت متداولی که برای ساختمان سازی وجود دارد، هر کدام از آنها دارای معایب و مزایایی هستند

۱. اسکلت بتنی

در ساختمان هایی که با اسکلت بتنی ساخته میشوند، در تمامی تیرهای اصلی و همچنین ستون‌های آن از بتن مسلح یعنی ترکیب فولاد، ماسه، سیمان و شن استفاده شده است. همچنین در ساخت پله، ستون و فونداسیون ساختمان از اسکلت بتنی استفاده می‌شود. برای ساخت یک سازه بتنی عموما از بتن آرمه استفاده می‌کنند.


۲. اسکلت فلزی

با پیشرفت تکنولوژی استفاده از اسکلت فلزی نیز در ساختمان‌سازی افزایش یافته است. اسکلت‌های فلزی انواع مختلفی دارند و برای سازه‌های با ارتفاع متغیر، مناسب هستند. اسکلت بندی فلزی ساختمان به طبع از اسکلت بندی بتنی مقاوم‌تر است. معمولا در سازه‌هایی که نیاز به مقاومت بالا داشته باشند، از اسکلت بندی فلزی استفاده میکنند. برای اتصالات اسکلت فلزی از جوش و برای اجرای سقف‌های فلزی از طاق‌های ضربی یا همان تیرچه بلوک استفاده میشود. میلگرد، تیرآهن، قوطی پروفیل، نبشی و ناودانی از مهمترین مقاطع فولادی هستند که در ساختمان سازی به فور استفاده خواهند شد.


مصالح کاربردی در دیوارهای داخلی و خارجی

در خصوص دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان باید گفت، چیزی که در گذشته شاهد آن بودیم با آن چیزی اکنون در حال استفاده است بسیار متفاوت است. در گذشته آجرهای سفالی یا فشاری را در کارگاه های کوره پزی توسط کارگران میساختند و در دیوارها با زحمت به همراه مصالح بسیار زیادی از ماسه و سیمان استفاده میکردند که البته مقاومت و ویژگی چندانی نیز نداشت. اما امروزه دیگر خبری از آجر فشاری در دیوارها نیست. امروز از انواع مختلف بلوک یا پانل برای دیوار، سقف یا کف ساختمان استفاده میکنند.

بلوکی که در بازار ایران موجود است نام‌های بسیار زیادی مانند هبلکس، بلوک سبک، بلوک aac و … دارد. ساخت این بلوک ها دیگر در کارگاه های کوره پزی اتفاق نمی‌افتد، بلکه آنها را در کارخانجات پیشرفته با دستگاه های مدرنی به نام اتوکلاو میسازند، که به همین خاطر نام دیگر آن را بلوک اتوکلاو شده نیز میگویند.

استفاده از بلوک سبک برای دیوارچینی، مزیت های بسیار زیادی نیز به همراه خواهد آورد. بطور مثال حجم و هزینه ملات سیمان و ماسه برای دیوارچینی بسیار کاسته خواهد شد و به جای ملات قدیمی میتوان از چسب هبلکس با قیمتی به مراتب کمتر استفاده کرد. یکی از معضلات و مشکلات دیوارهای قدیمی برش دیوار و تعبیه لوله‌های آب یا حتی لوله خرطومی‌های برق بود که با عدم نیاز به ملات گچ و خاک روی هبلکس و برش آسان آن، این مشکل نیز برطرف شده است.


مصالح مورد استفاده در سقف یا کف ساختمان

سقف از جمله مهمترین قسمت های ساختمان است که امروزه به روشهای مختلف اجرا میشود. این بخش از ساختمان باید از مقاومت لازم در برابر نیروهای وارده برخوردار باشد تا دچار آسیب نگردد. سیستم های متفاوتی برای اجرای سقف توسط مهندسین و سازندگان بکار برده میشود. از جمله سقف‌های موجود در حوزه ساخت و ساز میتوان به سقف دال بتنی، سقف عرشه فولادی، سقف تیرچه بلوک، سقف وافل، سقف یوبوت، سقف کاذب و سقف کامپوزیت اشاره کرد، که در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

۱. سقف عرشه فولادی

این نوع سقف با استفاده از ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل ساخته میشود و اجزای آن شامل ورق گالوانیزه، فلاشینگ، گل میخ، میلگرد و بتن است. این سقف وزن بسیار سبکی دارد و اجرای آن از نظر اقتصادی مقرون بصرفه است. جالب است بدانید که با استفاده از سقف عرشه فولادی بطور همزمان میتوان فرآیند سقف گذاری و بتن ریزی را در تمام طبقات انجام داد. امروزه سقف عرشه فولادی را میتوان جایگزین مناسبی برای سقف های تیرچه بلوک در نظر گرفت. از مزایای این سقف می وان به ایمنی حین کار نیز اشاره کرد، زیرا بعد از اتصال ورق های گالوانیزه به سازه، سطحی یکپارچه ایجاد میشود که کارگران با خیالی آسوده میتوانند بر روی آن کار کنند.

۲. سقف وافل

سقف وافل یا دال دوطرفه به سقفی گفته میشود که با استفاده از سیستم دال قابلمه ای ساخته میشود. به این سقف ها، سقف قابلمه ای و یا سقف مشبک نیز گفته میشود که همانند دال دوطرفه است و در مقایسه با سایر سقف های مجوف و سقف های عرشه فولادی هزینه اجرای پایین تری نیز دارد. از این سازه برای مکانهایی مانند بیمارستان ها، پارکینگ های مسقف، مکان های عمومی مانند فرودگاه ها و ایستگاه های سرپوشیده و سوله های صنعتی استفاده میشود. نکته‌ی جالب اینجاست که زمان اجرای سقف وافل به دلیل عدم نیاز به میلگرد تقویتی و اتصال آن به تیرها، به مراتب کوتاه تر است.

۳. سقف یوبوت

استفاده از یوبوت برای سبک سازی دال های سقف صورت میگیرد. شکل ظاهری یوبوت ها به صورت مشبک میباشند. یوبوت ها از عناصر سازنده سازه نمیباشند و استفاده از آنها تنها برای حذف بتن و ایجاد حفره درون دال صورت میگیرد. در اجرای سقف یوبوت، ابتدا باید نسبت به بستن قالب تخت زیرین دال اقدام کرد، و در مرحله بعد نوبت به بسات شبکه آرماتور پایین دال میرسد. پس از انجام این کار قالب های یوبوت بر اساس نقشه اجرایی چیده میشود. سپس شبکه آرماتور بالای دال بسته میشود و پس از انجام آن بتن ریزی لایه اول انجام میشود و سپس در مرحله بعد بتن ریزی لایه دوم که بتن ریزی لایه تکمیلی می اشد، صورت می پذیرد. پس از تکمیل بتن ریزی نسبت به باز کردن قالب های کف اقدام می شود.


اگر از فعالین و علاقمندان صنعت ساخت و ساز هستید، یا اینکه برای مراحل انجام پروژه خود نیاز به مشاوره و کمک یک کارشناس فنی باتجربه دارید، میتوانید برای کسب مشاوره، با کارشناسان واحد فنی و واحد فروش هوملکس در ارتباط باشید، فاصله‌ای که میان شما و هوملکس وجود دارد با یک تماس تلفنی ساده، یا حتی یک گفتمان آنلاین میتواند به یک دوستی دیرینه تبدیل شود.